مصاحبه مطبوعاتي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد

 

جلسه مصاحبه مطبوعاتي مدير كل ارشاد و فرهنگ اسلامي با مديران رسانه‌ها و مطبوعات استان روزشنبه 4/7/88 برگزار گرديد.

 مديركل ارشاد در آغاز گزارشي از عملكرد آن اداره بيان كرد و در مورد ادامه فعاليت خويش در سمت كنوني اظهار داشت:

هنگام انتقال به يزد هم علاقه‌اي به خدمت در اين سمت نداشتم و مايل بودم در زمينه مهندسي فرهنگي استان تلاش كرده و خدمات ارزنده‌اي ارائه دهم اما نظر مسئولين بر اين بود كه درحوزه مديريت ارشاد و فرهنگ اسلامي انجام وظيفه كنم و اكنون نيز ادامه فعاليتم با تصميم مسئولين وزارت ارشاد امكان پذير است. زيرا ادامه كار مديريت‌ها با نظر مقامات رقم مي‌خورد و فقط مقام رياست جمهوري است كه با راي مردم براي مدت 4 سال تعيين و تثبيت شده است و وزيران نيز با انتخاب رياست جمهوري و تاييد مجلس شوراي اسلامي مي‌توانند 4 سال با دولت همكاري كنند. ايشان در ادامه سخنان خود گفت: در آينده مي‌كوشيم تا با برگزاراي كنگره بزرگداشت بزرگان و صاحبنظران استان از مقام علمي و عملي آنها تجليل كنيم.

 در زمينه احداث برخي از ساختمانهاي اداري و تكميل كتابخانه مركزي،همكاري بعضي از ادارات با برنامه‌هاي اداره كل ارشاد از جمله سازمان شهرداري در مورد مبلمان شهري و همچنين همگامي و همكاري‌هاي برخي از سازمانها و ارگانهاي مختلف، از جمله مديريت ارشد اجرايي استان و شهرداري يزد به ويژه شخص شهردار قدرداني كرد.

بعد از بيانات حجت‌الاسلام عجمين مدير كل ارشاد و فرهنگ اسلامي، عده‌اي از خبرنگاران ومديران مسئول روزنامه‌هاي محلي پرسشهايي را مطرح كردند و به دريافت پاسخ نايل آمدند.

مدير مسئول آيينه يزد نيز مواردي را مطرح كرد كه به طور خلاصه به نظر خوانندگان گرامي مي‌رسد:

 الف – درباره تثبيت مديريت مقام رياست جمهوري و وزيران منتخب ايشان بايد گفت: عملكرد دولت نهم در تغيير و جابه جايي مديران اجرايي و به ويژه وزيران انتخابي نشان داد كه هر لحظه تغيير سمت و موقعيت آنها امكان پذير و شدني است. نگاهي به استيضاح چند تن از وزيران و تغيير سمت عده‌اي ديگر از آنان يا بركناري وزيران اطلاعات و ارشاد فرهنگ اسلامي در روزهاي پاياني عمر دولت نهم آن هم ده وزير از 21 وزير همه حكايت از عدم ثبات دوران مديريت مقامهاي اجرايي كشور دارد به هر حال اميد است جناب عالي در دولت دهم در سمت فعلي پايدار بمانيد تا بتوانيد از تجربه‌ها وآگاهي‌هاي سالهاي قبل در اين دوره كاملاًً بهره برداري كنيد و احياناً كاستي‌ها را جبران نمائيد. ضمناً براي ادامه خدمت در هر كجا هستيد موفق باشيد و در پيشبرد فرهنگ و ارزشهاي اسلامي بتوانيد گامهاي موثري برداريد.

ب - در زمينه برگزاري مراسم بزرگداشت علماو بزرگان بايد اذعان كرد كه حركت بسيار خوب و ارزشمندي است و قدرداني از بزرگان و صاحبنظران علمي، سياسي و اجتماعي نه تنها اداي وظيفه نسبت به مقام والاي آنهاست بلكه شور و شوق ديگران را هم به ادامه راه آنها افزون مي‌سازد.

اما چه خوب است كه دراين مسير، خدمات و مبارزات همه كساني كه در طي سالهاي اختناق مردانه مبارزه كردند و رنج تبعيد و زندان و شكنجه را تحمل كردند، مدّ نظر داشته باشيم و كوششهاي صميمانه آنها را در پيشبرد اهداف انقلاب و برقراري نظام جمهوري اسلامي ارج نهاده و در سالروز در گذشت و يا شهادت آنان، وزارت ارشاد، صدا و سيما، ائمه جمعه و همه نهادهاي ذيربط، مجلس بزرگداشت اين گرانقدران را نيز به شايستگي برگزار كنند و از انتخاب گزينشي افراد خودداري نمايند.

زيرا بي توجهي به تعدادي از اين كوشندگان و اثر گذاران در جهت پيرزوي انقلاب نه تنها ارزش كار و فداكاري‌هاي آنان را به فراموشي مي‌سپارد بلكه دوستداران و هواداران آنان را در بهت و سرگرداني فرو مي‌برد و دچار ياس و نااميدي مي‌سازد، مردم مي‌پرسند چرا براي فلان شخص اعم از دانشگاهي و روحاني كه چندان شناخته شده نيست مراسم سالگرد و همايش بزرگداشت برگزار مي‌گردد اما سالروز درگذشت ،ابوذر زمان، مفسر قرآن آيه الله سيد محمود طالقاني و يا زنده ياد دكتر علي شريعتي و . . . با آن تحولي كه در جامعه ايجاد كرده‌اند آن طور كه بايد و شايد درمراكز استانها و يا تهران مورد عنايت و توجه لازم قرار نمي‌گيرد.

ج- از مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سوال شد: شما كه از ساماندهي انجمن‌ها و گروهها وموسسات فرهنگي وهنري و ديدار با اصحاب فرهنگ سخن به ميان آورديد و خدمات خود را در اين زمينه‌ها بيان داشته و اجراي طرح مهندسي فرهنگي را از مهمترين برنامه‌ها و فعاليتها در اين دوره دانسته ايد آيا مخاطبين شما دسته و گروه خاصي بودند يا عنايت و توجه لازم به عموم مردم شده و دراين بخش گزينشي عمل نشده است؟

آيا لازم نمي‌دانيد دراين باره تحقيقاً آماري ارائه گردد؟

اي كاش همه دولتمردان، مسئولان فرهنگي،دانشگاهي و فرهيختگان، ترتيبي اتخاد مي‌نمودند تا هنگام سخن گفتن از تريبونهاي عمومي و رسمي و يا درمصاحبه‌ها آنگونه اداي مطلب نمايند تا روز به روز اختلاف كمتر شود و دوستي و صفا و صميميت بين افراد و احزاب و انجمن‌ها و مجامع علمي و حوزوي بيشتر و محكم تر گردد بنابراين آيا مي‌توانيد با اشاره به برنامه‌هاي اجرا شده مشخص نمائيد تا چد حدود در اين بخش در زمان مديريت خويش توفيق داشته ايد ؟

نگارنده اين سطور اعلام نمود از وظايف ارشاد اسلامي اين است كه بازتاب مصاحبه‌ها و سخنان دولتمردان ،فرهيختگان و مسئولان اجرايي را بررسي و به موقع، تذكر ات لازم را ارائه نمايد به عنوان نمونه دكتر غلامعلي حداد عادل در جمعي اظهار مي‌نمايد نبايد «مردن چند نفر در كهريزك» به عنوان موضوع اصلي تبديل شود و اين همه سرو وصدا به پا كنند بديهي است بحث در مورد بخش اول سخنان نامبرده مي‌باشد و از ادبياتي كه در بيان اظهار نظر ايشان به كار گرفته شده است، آن هم زندان كهريزك كه مقام معظم رهبري اقدامات انجام شده در آن را در وقايع اخير جنايت ناميدند و دستور بستن و تعطيل نمودن آن را صادر فرمودند.

 قطعاً نگهداشتن حدود 170 نفر در فضايي به مساحت 70 متر مربع جنايت است و شكنجه يا كشته شدن هر يك از آنها قابل بررسي و تعقيب است و مجازات عاملين و قاتلين آنها بايد پي گيري شود.آيا بيان اين مطلب كه مردن چند نفر موضوع اصلي نيست در فضاي جامعه تنش ايجاد نمي‌كند و عواقب ناخوشايندي را چه به وسيله وابستگان كشته شدگان و چه از سوي مخالفين به دنبال نخواهد داشت؟گر چه آن قسمت از سخنان حدادعادل كه نبايد به موضوع اصلي تبديل شود قابل توجه است؟

اينجاست كه مسئولين ادارات و وزارت ارشاد نيز وظيفه دارند در جهت اجراي امر به معروف و نهي از منكر بيش از پيش گام بردارند و از گويندگان و سخنرانان در مجامع بخواهند تا در آرامش جامعه بكوشند.

«دنباله اين گفتار در شماره آينده درج خواهد شد.»


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا